top of page

רוב הציבור חושש להיפגע, בעד הורדת מהירות הנסיעה והוצאת הכלים השיתופיים מחוץ לחוק

ב-1 באוגוסט 2024, נכנס לתוקפו תיקון לתקנות התעבורה המחייב את רישומם של כלים ממונעים קלים – אופניים וקורקינטים חשמליים. בהתאם לתיקון, בעלי אופניים וקורקינטים חשמליים המורשים לרכוב (מעל גיל 16 ועברו מבחן כשירות לרכיבה או תאוריה לנהיגה) יחוייבו ברישום במאגר רשות הרישוי ובהתקנת לוחית זיהוי על הכלים. מספר הרישוי יהיה אישי לרוכב, וניתן יהיה להעבירו מכלי לכלי, אך לא מאדם לאדם. בשלב הראשון הקנס למי שלא הצטייד בלוחית רישום יהיה 100₪ עקב הצורך לתת לציבור זמן להכיר את החובות החדשות המוטלות עליו לאחר השנה הראשונה ואילך הקנס יהיה 750₪.

מסקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" אשר נועד לבחון את עמדות הציבור בנוגע לרוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בישראל עולה כי רוב גדול (91%) בציבור חושש להיפגע בתאונת אופניים או קורקינטים חשמליים. 51% טענו כי הם בעד הוצאת הקורקינטים השיתופיים מהחוק ו-77% אף הודו כי ראו כאלה זרוקים על המדרכה אשר הפריעו להולכי הרגל.                    רוב הנשאלים (81%) טענו כי הם בעד הורדת מהירות הנסיעה (25 קמ"ש מהירות מקסימלית כיום). 52% מהנשאלים טענו כי המדינה לא צריכה לעודד רכיבה על קורקינטים חשמליים. 63% מהנשאלים טענו כי לא ירשו לילדים שלהם לרכוב על קורקינטים חשמליים (בהווה ובעתיד). כמחצית מהמשיבים בכלל המדגם (47%) מציינים כי רוב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים לא חבשו קסדה.

והפתרון: 30% מהנשאלים טענו כי שיפור תשתיות וסלילת שבילי רכיבה יעודים היא הדרך היעילה לצמצום תאונות הדרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים. 29% מאמינים בהגברת האכיפה ו-28% מאמינים כי הגברת האכיפה היא הפתרון היעיל

 עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מספר הנפגעים בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים הולך וגדל בכל שנה ובמקביל, בשנת 2023 הגיע לשיאו גם מספר ההרוגים. עשרה בני אדם נפגעים בממוצע בכל יום, חלקם יישאו נכויות קשות עד סוף חייהם - במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקדם שינוי מחשבתי בכל הקשור לכלים החשמליים. יש לשים בראש סדר העדיפויות את הבטיחות בדרכים וצמצום ההיפגעות הגבוהה ולעודד חבישת קסדה. במקביל, התיקון החדש המחייב רישום  לא יהיה אפקטיבי ללא נוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים וברחובות וללא סיוע אכיפתי מצד הפקחים העירוניים. אכיפה ממוקדת וחסרת פשרות תשדר מסר לרוכבים כי עליהם לציית לחוקי התנועה ומי שלא יעשה כך ייענש בחומרה".



שנת 2023 – שנת שיא במותם של הרוכבים

31 בני אדם נהרגו בתאונות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 18 בני אדם שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022 – עליה של 72% ושנת שיא מאז נכנסו הכלים החשמליים לישראל  כך עולה מנתוני הלמ"ס. 28 בני אדם נהרגו בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2023 (לעומת 13 שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022) ושלושה בני אדם נהרגו בתאונות עם קורקינטים חשמליים בשנת 2023 (לעומת חמישה שנהרגו בתאונות דומות בשנת 2022).

 

נפגעים:

3,837 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 3,793 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בשנת 2022 - 44 בני אדם יותר. 

 

עמותת אור ירוק בשיתוף מחסני חשמל פיתחה מערכת הכשרה אינטראקטיבית לבטיחות הרוכבים הצעירים

 

236 נערים ונערות בני 16-18 נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2023 כאשר רכבו על אופניים וקורקינטים חשמליים, כך על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס.

לאור העובדה שבחודש אוגוסט נפגעים הכי הרבה ילדים ובני נוער בתאונות דרכים ביחס לשאר חודשי השנה, ולקראת כניסתה לתוקף בתחילת אוגוסט של התקנה המחייבת התקנת לוחית רישום על כל האופניים והקורקינטים החשמליים, עמותת אור ירוק ורשת מחסני חשמל מקיימים שיתוף פעולה במסגרתו עמותת אור ירוק מפתחת מערכת הכשרה אינטראקטיבית ייחודית המותאמת לסכנות איתן מתמודדים בני הנוער ברכיבה על כלים חשמליים.

 איך זה יתבצע?

עם רכישת האופניים או הקורקינט החשמלי ברשת מחסני חשמל יקבל הרוכש קישור ללומדה לרכיבה בטוחה. הקישור הינו ללא תשלום והוא יכניס את הנער/ה לתהליך למידה אינטראקטיבי. שלב הלמידה, שנכתב על ידי אנשי המקצוע של אור ירוק, כולל רכיבה בטוחה ונכונה על האופניים או הקורקינט חשמלי, זיהוי הגורמים המרכזיים לתאונות, חשיבות הקסדה, משמעות החוק לגבי מהירות מותרת, למי מותר לרכוב על הכלי, היכן מותר לרכוב, היקף הקנסות, ההשלכות הכספיות בפגיעה בהולך רגל, התאמת נסיעה לתנאי הדרך ועוד.

 

ההורים חלק מהתהליך

להורים תפקיד משמעותי בתהליך שכן בחלק גדול מהמקרים הם רוכשים עבור הנערים והנערות את הכלי או שסייעו להם ברכישתו כשבמרבית המקרים הם עשו זאת בחשש גדול. על מנת לעודד את ההורים לקחת חלק פעיל בתהליך, הם יידרשו לחתום על אישור ביצוע הלומדה של ילדיהם לאחר סיומו המוצלח. בתמורה הילד יעלה על הכלי עם ידע תיאורטי נרחב, ההורים יזכו לקצת יותר שקט נפשי שכן הם תרמו לבטיחות הנסיעה של ילדיהם. בסיום הלומדה תינתן הטבה בטיחותית – כפפות רכיבה במתנה (בשווי 120 ש"ח) לנוחות ואחיזה משופרת, וזאת לאחר אישור ההורים על ביצוע ההכשרה התיאורטית והצגת הוכחה (צילום מסך) שהילד עבר את מבחן ההדרכה בהצלחה.

 

·       המחקר בוצע בתאריכים 20-21.02.2024 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 507 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, מתוכם 401 יהודים 100 ערבים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.

1 Comment


3,837 בני אדם נפצעו בתאונות דרכים במעורבות אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2023 לעומת 3,793 בני אדם שנפצעו בתאונות דומות בשנת 2022 - 44 בני אדם יותר. 

 geometry dash subzero


Like
bottom of page