top of page

ראשי הערים מצפצפים על החוק – רק מעטים אוכפים עבירות של רוכבי אופניים חשמליים

ב-1 ביולי 2019, נכנסו לתוקף תקנות חדשות המבקשות לעשות סדר בתחום האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים נוכח הכאוס ומספר הנפגעים ההולך וגדל. הרוכבים מחויבים למעשה בתיאוריה או מבחן ייעודי ובמקביל חובה לרכוב עם סימון זוהר על הקסדה. למרות התקנות החדשות הפקחים העירוניים טרם הוסמכו לביצוע אכיפה אך מבדיקת עמותת אור ירוק עולה כי גם כאשר יש בידם סמכויות, עיריות רבות פשוט מצפצפות על החוק, לא עושות שימוש בסמכויות ולא מבצעות אכיפה.

בעוד המשטרה מגבירה את האכיפה ומנסה להשיב את הסדר למדרכות הערים, בולטת לרעה היעדר האכיפה מצד פקחי העיריות והרשויות המקומיות שמטרתן לסייע למשטרה באכיפה מצילת חיים.

בעמותת אור ירוק ביקשו לדעת (מאי 2019) כמה דוחות רשמו פקחי העיריות בישראל בשנת 2018 לרוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים בגין אי ציות לחוק. באור ירוק שלחו בקשה על פי חוק חופש המידע ל-28 ערים (מעל 50 אלף תושבים) כדי להבין האם הסמכויות שנמסרו

לפקחים מיושמות הלכה למעשה.

מתוך 28 ערים שנתבקשו להציג נתוני אכיפה ומספר הפקחים שהוסמכו לביצוע האכיפה, 21 ערים השיבו לבקשת המידע מהעמותה ושבע ערים טרם השיבו עד כה - חיפה, פתח תקוה, כפר סבא, קריית גת, אילת, קריית אתא ונהריה.

מהנתונים שהתקבלו באור ירוק עולה תמונה עגומה החושפת כי עיריות רבות פשוט לא מתייחסות לסמכויות האכיפה ולמעשה לא עושות דבר למען בטיחותם של הולכי רגל במדרכות.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "19 רוכבי אופניים חשמליים נהרגו בשנת 2018 בתאונות דרכים ולכן מדובר במשימה לאומית שמחייבת את כל הגורמים לשתף פעולה כדי להציל חיים. ראשי העיריות חייבים להסמיך את הפקחים עוד היום כדי שיבצעו אכיפה נגד מי שמצפצף על החוק ורוכב על אופניים חשמליים ומסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך. במקביל צריך להפסיק להתעלם מהרוכבים עצמם ולכן חייבים לסלול עבורם שבילי רכיבה בטוחים כדי להפריד את הרוכבים מכלי הרכב ומהולכי הרגל. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים לשבת על הגדר ולכן הם חייבים לדרוש מראשי הערים להשתתף במאמץ לצמצום תאונות הדרכים באמצעות הגברת האכיפה ושיפור התשתיות".

רשימת הערים שהשיבו לפניית עמותת אור ירוק:

רמלה - טרם החלה אכיפה, 20 פקחים הוסמכו

חדרה - הפקחים לא נותנים דוחות נהיגה באופניים חשמליים (אלא משטרת ישראל), כל הפקחים העירוניים כולל הפקחים המסייעים הוכשרו לאכיפה.

בת ים - לא נרשמו דוחות, שבעה פקחים הוכשרו (הסמכתם טעונה אישור מועצה).

גבעתיים - 15 דוחות בשנת 2018, 36 דוחות בשנת 2019. סה"כ 51 דוחות, הוסמכו 12 פקחים.

בית שמש - אין אכיפה ברכיבה על מדרכות- העיר לא ערוכה לאכיפה בגין חוסר שבילים מוסדרים לרכיבה., 8 פקחים הוכשרו.

באר שבע - הפקחים עברו הסמכה אך העירייה טרם יצא בקמפיין הסברה ולכן טרם מבוצעת אכיפה בנושא, הוסמכו 37 פקחים ובעוד כחודש צפויים לצאת לקורס עוד כ- 20 פקחים נוספים.

לוד - 173 דוחות בשנת 2018, 14 פקחים הוסמכו.

מודיעין-מכבים-רעות - האכיפה החלה רק בנובמבר 2018 ועד היום נרשמו 87 דוחות, 14 פקחים הוסמכו.

נתניה - 246 דוחות בשנת 2018, 21 פקחים הוסכמו.

רחובות - הפקחים אינם מוסמכים לרשום דוחות, לא הוסמכו פקחים.

ראשון לציון - חולקו 2,663 דוחות ממאי 2018 עד מאי 2019, הוכשרו 22 פקחים.

הוד השרון - לא אוכפים ("רק המשטרה"), לא הוסמכו פקחים.

אשדוד - בשנת 2018 חולקו 339 דוחות, בשנת 2019 עד כה חולקו 78 דוחות, הוסמכו 13 פקחים.

הרצליה - מתקיימת אכיפה והיא באחריות משטרת ישראל, העיריה לא מבצעת אכיפה ולכן לא הוסמכו פקחים.

רמת גן - 155 דוחות בשנת 2018, הוסמכו 14 פקחים.

חולון - לא הוסמכו מפקחים בנושא אכיפה על אופניים חשמליים.


תל אביב-יפו - 21,887 דוחות בשנת 2018, הוסמכו 228 פקחים לצורך אכיפה זו.

ירושלים - לא מוגשים דוחות נגד רכיבה על אופניים / קורקינט חשמלי, לא הוכשרו ולא הוסמכו פקחים.

בני ברק - 401 דוחות.

רעננה - 886 דוחות.

אשקלון - האכיפה תחל בימים הקרובים, שמונה פקחים הוכשרו.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

1 comentário


Yumi Vega
Yumi Vega
04 de fev. de 2023

Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/

Curtir
bottom of page