top of page

פחות שוטרים פחות אכיפה – נמשכת הירידה בדוחות בשל אי חגירת חגורות בטיחות – הנהגים הירושלמים בראש

48,403 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בשנת 2023, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. 58,384 דוחות בגין אי חגירת חגורות בטיחות נרשמו בשנת 2022 ובהשוואה לשנת 2023 מדובר בירידה של 17%.

עד כמה הירידה במספר הדוחות בשנים האחרונות היא משמעותית וגדולה? בשנת 2019 נרשמו 86,361 דוחות לנהגים בגין אי חגירת חגורות בטיחות, כמעט פי שניים יותר מאשר מספר הדוחות שנרשמו בשנת 2023. 

עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חגורת הבטיחות היא אביזר בטיחות בסיסי ואפקטיבי לצמצום היפגעות בתאונת דרכים. כאשר הרכב נע במהירות גבוהה ותאונה מתרחשת, חגורת הבטיחות יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. למרות שברור וידוע כי היא חיונית ומצילה חיים, עדיין רבים בוחרים לנהוג ולהסיע נוסעים לא חגורים. כאשר למשטרת התנועה חסרים מאות שוטרים ומאות ניידות הציבור לא מפחד להיתפס ולמעשה מצפצף על החוק. במשרד לביטחון לאומי חייבים לחזק את משטרת התנועה בתופסת של ניידות ושוטרים כדי לייצר אווירה הרתעתית שתמנע מנהגים ונהגות רבים להסיע נוסעים או לנהוג ללא חגורת בטיחות".

 

הירושלמים לא אוהבים לחגור

·      3,826 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בירושלים בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 22,175 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,566 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות באילת בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 6,638 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,273 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות ברהט בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 8,496 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,221 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בנצרת בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 7,746 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,197 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בעפולה בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 4,247 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,140 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בטבריה בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 5,890 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,132 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות באשקלון בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 5,589 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      1,019 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בעכו בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 3,675 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      783 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בטירה בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 3,764 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

·      751 דוחות בגין אי שימוש בחגורת בטיחות רשמו שוטרי אגף התנועה במשטרה לנהגים ולנהגות בבאר שבע בשנת 2023. בחמש השנים האחרונות (2023-2019) נרשמו 5,171 דוחות לנהגים ולנהגות בעיר בשל אי חגירת חגורת בטיחות.

 

 

 

חגורות בטיחות הן אמצעי מאד אפקטיבי להפחתת פגיעות חמורות וקטלניות ביושבי הרכב. חגורות בטיחות והתקני ריסון לילדים נחשבים באופן מסורתי לאמצעי הריסון החשובים ביותר במכוניות. בשנות ה-70, כמעט כל מדינות אירופה החלו לחייב חגירת חגורות בטיחות.

 כיצד פועלות חגורות בטיחות?

חגורות בטיחות פועלות בראש ובראשונה על ידי ריסון הנוסעים במקרה של תאונה. ללא חגורת בטיחות, בזמן תאונת דרכים, הגוף נזרק קדימה בכוח גדול פי 30-60 ממשקל הגוף, וללא חגורה, הנוסעים עלולים להיתקל בחלקים פנימיים של הרכב. נוסע לא חגור נמצא בסיכון גבוה יותר להיזרק מחוץ לרכב אם הדלת או החלון נשברים כתוצאה מעוצמת ההתנגשות. החגורה בעלת שלוש נקודות האחיזה היא הטובה ביותר בהפחתת חומרת הפגיעה, כיוון שהיא מפצלת את עוצמת המכה על אזור גדול יותר ומגבילה את תנועות הנוסע בצורה טובה יותר מאשר חגורת אגן. חגורות בטיחות הן גם האפקטיביות ביותר בתאונות התהפכות, בהתנגשויות חזיתיות ובתאונות המתרחשות במהירויות קטנות, בעיקר באזורים עירוניים.

כיצד ניתן לשפר את השימוש בחגורות בטיחות?

ניתן לעשות זאת על ידי שילוב של אמצעים הכוללים אכיפה משטרתית, חינוך ומידע, אמצעים כמו מתריעי חגירה ועל ידי התקנת חגורות בכל סוגי כלי הרכב. חגורות בטיחות ברכב יכולות לא רק למנוע פגיעה חמורה, אלא גם פגיעה קטלנית, במיוחד עקב תאונת דרכים. הסיכון מופחת ב – 20-40%, תלוי באיזה מושב יושבים

כיצד חגורות פועלות בצורה הטובה ביותר?

חשוב שחגורות הבטיחות ימוקמו נכון על הגוף ושהן תהיינה צמודות לגוף. החלק התחתון של החגורה צריך להיות נמוך ככל האפשר, מעל הרגליים ולא באזור הבטן. החלק האלכסוני צריך להיות רחוק מאזור הצוואר, אבל מעל הכתף. באופן זה, החגורה פועלת בצורה הטובה ביותר כדי להתמודד עם הכוחות הפועלים בעת התנגשות. כדי להבטיח שהחלק האלכסוני יהיה צמוד ככל האפשר, המושבים הקדמיים של הרכב מצוידים כיום עם נקודת עגינה עליונות שניתנות להתאמה. ישנן אפילו מערכות חגירה המתאימות את עצמן ליושב באופן אוטומטי.

חשוב שהחגורה תהיה צמודה כיוון שבעת התנגשות, הרווח שבין החגורה לגוף מאפשר לכוחות חזקים מאד לפעול על הגוף, ויותר מכך, הגוף נזרק למרחק גדול מדי קדימה.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page