התאונה הקטלנית שאירעה בכביש 89 בסוף חודש ספטמבר היא טרגדיה גדולה ועצובה. חמישה בני אדם קיפחו את חייהם בכביש מפותל, עם נתיב אחד לכל כיוון ללא מעקה הפרדה שככל הנראה לו היה קיים היה מונע את התאונה.
המשטרה כבר החלה לעשות את עבודתה ולחקור כיצד אירעה תאונה שגבתה חיים והביאה לפציעתם של מעל 50 בני אדם. המשטרה תבחן ותחקור מי אשם ומי גרם לתאונה, היא תגיש במהרה את מסקנותיה ותמצה את הדין עם האשמים. החקירות הרגילות של תאונות דרכים, ברוב המדינות כולל ישראל, מבוצעות על ידי המשטרה, לצורכי מציאת אחראי לתאונה והעמדתו לדין ו/או פיצוי נזקים. לדאבון ליבנו, החוקרים יפנו לתאונה הבאה כבר בימים הקרובים. זו מציאות חיינו במדינה שסופרת כמעט בכל יום הרוג מתאונת דרכים. אסור ולא נכון יהיה להסתפק אך ורק בחקירת משטרה שלרוב תמצא את האשם בגורם האנושי בלבד.
בתאונה הקטלנית שאירעה בצפון נדרשת פעולה אחרת וחשובה לא פחות - חקירת עומק מקצועית. תפקידה של חקירת העומק היא לחשוף את הגורמים לקרות התאונה, מהתנהגות הנהג וכלי הרכב דרך בחינת התשתית. אין מתפקידה של החקירה לפסוק מי אשם בקרות התאונה, אלא להציג תמונה שממנה יוכלו הגורמים המקצועיים ללמוד ועל ידי כך לנסות למנוע את התאונה הבאה. חקירות עומק קיימות שנים רבות בתחבורה האווירית ולאחרונה, החלו תהליכי הקמתן בענפי תחבורה נוספים.
חקירת עומק של תאונת דרכים הינה חקירה טכנית למטרות בטיחות אשר נועדה למניעת תאונות ונפגעים בעתיד באמצעות פיתוח אמצעי התערבות. בניגוד לחקירה המשטרתית, חקירת העומק הבטיחותית אינה תורמת לחקירה משפטית ואינה תומכת בקביעת אחריות של אף צד מעורב. על מנת להגיע לחקר האמת, חקירת עומק של תאונת דרכים צריכה להיות עצמאית, לקבל גישה לכל המידע הקשור לתאונה ולזכות בחסינות מהעברת פרטי החקירה לבתי משפט.
תוצרי החקירה משמשים לעדכון, תיקון ושיפור של הרגולציה הקיימת של מרכיבים אחרים במערכת התחבורה, ואינם נועדים לשמש בסיס להענשה. כך, יבדקו כלי הרכב המעורבים בתאונה, האם היו תקינים בעת התרחשות התאונה, האם מערכות הרכב פעלו כנדרש. מצב פני הכביש ייבדק לעומק ויבחן האם עמד בתקנים הנדרשים. בנוסף לכך יבדקו עוד שורה ארוכה של נושאים וגורמים כדי למצוא את הכשל המקצועי אשר הוביל את אחד מכלי הרכב לסטות לנתיב הנגדי ולגרום לתאונה שתוצאותיה קשות וטרגיות כל כך.
חקירת עומק מהסוג המקצועי איננה מחפשת את האשמים כאמור. חקירת עומק מבקשת ללמוד על הכשלים ולמנוע אותם להבא. כך נוהגים בחיל האוויר במשך שנים ומביאים לשיפור באיכות המטוסים והטייסים אשר באים לידי ביטוי באיכות גבוהה ובלתי מתפשרת.
בתכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהממשלה אישרה נדרשת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבצע עשר חקירות עומק בכל שנה . לכן חקירת העומק חייבת להיות עצמאית ומקצועית, חקירה שקופה לציבור שמסקנותיה יפורסמו ברבים כדי ללמוד על הכשלים, ויותר חשוב מכך כיצד נוכל למנוע את התאונה הבאה. חקירה שתתנהל ללא משוא פנים, באומץ וללא חשש כדי להגיע לגרעין האמת המקצועי.
חברה אשר לא בוחנת ובודקת את עצמה באופן קבוע, תחזור על אותן טעויות טרגיות ולא תוכל להתקדם בהיבטים המקצועיים. זהו תפקידה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, להיות המצפן המקצועי שמוביל את המאבק להצלת חיי אדם בכבישים. לצערי הרב לא ניתן להחזיר את הגלגל אבל ניתן ללמוד מטעויות וכשלים כדי למנוע את התאונה הבאה.
Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/