הכאוס ברחובות הערים הולך וגדל כאשר יותר ויותר אופנים חשמליים וקורקינטים ממונעים נראים בכבישים ובמדרכות. וירוס הקורונה צמצם את אפשרויות הנסיעה בתחבורה הציבורית והוביל רבים לבחור בדרכי הגעה והתניידות אחרות. במסגרת שיתוף הפעולה בין "קרן עזריאלי" לעמותת אור ירוק יצאו מתנדבי העמותה לבצע תצפיות מדגמיות על רוכבי אופניים וגלגינוע חשמליים (קורקינט) ברחבי הארץ. מטרת הפעילות הייתה לבחון האם הרוכבים מצייתים לחוקי התנועה והאם קיימת תשתית לרכיבה בטוחה. מתנדבי העמותה צפו ב-2,600 רוכבים במהלך חודש יולי 2020, ב-21 ערים ורשויות ברחבי הארץ. 45% מהנצפים רכבו על אופניים חשמליים, 31% נצפו רוכבים על קורקינט חשמלי ו-24% רכבו על אופניים רגילים. 59% מהרוכבים שנצפו היו גברים ו-49% היו נשים.
בתצפית נבדקו הפרמטרים הבאים:
· האם קיים שביל המיועד לרוכבי אופניים.
· האם הרוכבים חובשים קסדה.
· היכן רוכבים– מדרכה, כביש או שביל.
· כמה מהרוכבים מרכיבים נוסע נוסף.
· האם הרוכבים מצייתים לתמרורים ורמזורים.
· היסח דעת – שימוש בטלפון הנייד ושימוש באוזניות תוך כדי רכיבה.
מצ"ב התוצאות (יתכנו כפילויות בתצפיות):
· 58% מהרוכבים לא חבשו קסדה.
· 53% מהרוכבים שנצפו לא צייתו לתמרורים ורמזורים.
· 35% מהרוכבים נצפו על המדרכה - בניגוד לחוק.
· 16% מהרוכבים שנצפו רכבו עם אוזניות.
· 13% מהרוכבים שנצפו הרכיבו נוסע נוסף.
· 12% מהרוכבים נצפו משתמשים בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הכאוס ברחובות ובכבישים בערים הולך ומתעצם כאשר התחבורה הציבורית לא פועלת במלואה. אחד מכל עשרה הרוגים מתאונות דרכים בשנת 2019 נהרג כשהוא רוכב על אופניים רגילים, חשמליים או קורקינט ממונע. אלו נתונים שאסור לקבל באדישות. מהתצפית עולה כי חלק גדול מהציבור לא מפחד לעבור על החוק ולא מפחד להיתפס על ידי המשטרה. בנוסף, רוב הציבור לא מודע ולא מבין עד כמה חבישת קסדה יכולה להציל את החיים שלו. לנהגים יש את חגורות הבטיחות וכריות האוויר שיגנו עליהם ואילו לרוכבי האופניים והקורקינטים, הקסדה היא האביזר החשוב ביותר. בשילוב של הסברה נכונה ואכיפה ניתן להטמיע את ההבנה כי קסדה היא הכרחית וחשובה בכל רכיבה, בדיוק כפי שרוב הציבור חוגר חגורת בטיחות או עוטה מסכה בימי הקורונה. חייבים ליצור סדר ברחובות ובכבישים, לסלול שבילי רכיבה בטוחים, להגדיל את מספר השוטרים והפקחים במטרה לגרום לרוכבים לרכוב באופן חוקי ובטוח וליצור הסברה אפקטיבית. רק בשילוב זרועות של כל הגורמים נוכל לצמצם את מספר רוכבי הכלים הדו גלגליים הנפגעים בתאונות דרכים".
הקמפיינים לא אפקטיביים – לא חובשים קסדות
מנתוני מכון גרטנר עולה כי 53 רוכבי קורקינטים חשמליים אושפזו בבתי החולים בשנת 2019 לאחר שסבלו מפגיעת ראש לעומת 19 רוכבי קורקינטים חשמליים שאושפזו בבתי החולים לאחר שסבלו מפגיעת ראש בשנת 2018 – פי שלושה יותר. בקרב פצועי הראש הקשים נרשמה עליה חדה בשנת 2019 לעומת 2018 בשיעור של פי חמישה יותר (42 לעומת 9). מרבית (כ-80%) נפגעי הראש בעקבות תאונה כשרכבו על קורקינט חשמלי סבלו מפגיעת ראש קשה.
212 רוכבי אופניים חשמליים אושפזו בבתי החולים בשנת 2019 לאחר שסבלו מפגיעת ראש לעומת 251 רוכבי אופניים חשמליים שאושפזו בבתי החולים לאחר שסבלו מפגיעת ראש בשנת 2018 – ירידה של כ-15%. בקרב פצועי הראש הקשים נרשמה ירידה בשנת 2019 לעומת 2018 בשיעור של כ-20% (91 לעומת 109).
מנתונים של מכון גרטנר עולה כי 90% מנפגעי הראש ומנפגעי הראש הקשים לא חבשו קסדה (נתוני 2013-2019). 32% מהמאושפזים בעקבות תאונות אופניים או קורקינטים חשמליים עם פגיעת ראש היו מתחת לגיל 16. כ-21% מהמאושפזים בעקבות תאונות אופניים/קורקינטים חשמליים עם פגיעת ראש קשה היו מתחת לגיל 16.
Took me time to read all the comments, but I really enjoyed the article. It proved to be Very helpful to me and I am sure to all the commenters here! It’s always nice when you can not only be informed, but also entertained! Visit us too! https://j9korea.com/