top of page

הגיע הזמן להחליף אסטרטגיה - מאמר של ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק שפורסם במעריב

נהוג לומר שטיפשות היא לעשות פעם אחר פעם את אותה פעולה ולצפות לתוצאה שונה. כך נוהגת מדינת ישראל ב-20 השנים האחרונות במאבק בתאונות הדרכים. לאחרונה פרסמה המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) את הדו"ח השנתי אשר בודק ומשווה את מדינות אירופה וישראל, בכל הקשור לשינויים במספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים.


מחברי הדו"ח נותנים למדינת ישראל ציון נכשל בצמצום הקטל בדרכים. מהדו"ח עולה כי במשך שני עשורים מדינת ישראל משתרכת בתחתית מדינות אירופה בשינוי מספר ההרוגים והפצועים קשה מתאונות דרכים.


כאשר בוחנים את שינוי מספר ההרוגים בין השנים 2010-2020, ישראל נמצאת במקום ה-30 מתוך 32 מדינות אירופה, רק שתי מדינות הציגו תוצאות גרועות יותר מאתנו. בעשור האחרון מדינות אירופה הורידו בממוצע את הרוגי תאונות הדרכים בשיעור של 37% ואילו בישראל מספר ההרוגים ירד בשיעור של 18.7% בלבד - כמחצית מהממוצע במדינות האיחוד. כישלון האסטרטגיה הישראלית בטיפול בתאונות דרכים לא מסתכם רק בעשור האחרון. בחינת שינוי ההרוגים מתאונות דרכים בין השנים 2001-2020 מציב את ישראל במקום ה-29 והגרוע מתוך 32 מדינות.


לעיתים הבדל בין פצוע קשה בתאונת דרכים לבין מוות הוא כחוט השערה. בשינוי מספר הפצועים קשה ישראל ניצבת במקום ה-26 מתוך 28 מדינות אירופה. בעוד שמדינות אירופה הורידו את מספר הפצועים קשה בשיעור ממוצע של 13.9%, ישראל הצליחה לצמצם את מספר הפצועים קשה מתאונות דרכים בשיעור של 2.6% בלבד.


המראה שאירופים מציבים בפנינו חושפת כי במשך 20 שנים ישראל מנהלת אסטרטגיה מוטעית וכושלת במאבק בתאונות הדרכים, כזאת שאיננה משתנה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים מכירים את הנתונים אבל בוחרים להמשיך להטיל את האשמה רק על הנהגים, לצמצם ולהוריד מהתקציבים שהם צריכים להעביר לטובת הבטיחות של כולנו ופשוט לעצום עיניים.


במקום לנצל את שנת הקורונה לשנת מפנה בבטיחות בדרכים, גורמי הבטיחות פשוט לקחו את תקציבים שהיו מיועדים להציל חיי אדם בכבישים והעבירו אותם לתחומים אחרים. את התוצאה אנחנו רואים היום-שנת 2021 מסתמנת עד כה כשנת כישלון עצום בכבישים עם עליה של יותר מ-30% בהרוגים בהשוואה לתאריך במקביל בשנת 2020. כ-200 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות דרכים (נכון ליולי 2021). המגמה הזו, אם תימשך חלילה, עלולה להחזיר את ישראל אל מעל לרף 350 הרוגים מתאונות דרכים, רחוק מאוד מהיעד שמשרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הציבו לעצמם – ירידה אל מתחת ל-200 הרוגים מתאונות דרכים ומיצוב ישראל בין חמשת המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים.


אחת האמירות החשובות המלווה את דו"ח המועצה האירופית לבטיחות בדרכים קובעת באופן ברור כי הפחתה עתידית במספר ההרוגים מוטלת בספק ללא מנהיגות פוליטית. כלומר, מחברי הדו"ח מטילים את האחריות לשינוי על קובעי המדיניות. לדידם, על הממשלות להגדיל את התקציבים לבטיחות בדרכים, לאמץ ולהטמיע גישה מערכתית כוללת של בטיחות בדרכים, לאמץ תכניות לבטיחות בדרכים הכוללת הצבת יעדים לירידה בפצועים קשה, וזאת בנוסף לירידה בהרוגים. יש לקבוע יעדי משנה כמותיים על בסיס מדדי ביצוע ולבצע בדיקה כמותית מעמיקה של האסטרטגיות הקיימות לבטיחות האפקטיביות שלהן.


תאונות דרכים אינן גורל משמים ורק בהובלת המדינה ניתן לנצח במאבק החשוב והמוסרי הזה. המאבק בקורונה הוכיח לנו שאנחנו יכולים להיות בין המובילים בעולם רק כאשר המדינה מחליטה שזה חשוב לה. הגיע הזמן לשנות את האסטרטגיה הכושלת בכזאת שהוכיחה את עצמה – לקחת אחריות ולהחליט שאין חשוב יותר מאשר להציל חיים


פוסטים אחרונים

הצג הכול

1 Comment


Yumi Vega
Yumi Vega
Feb 02, 2023

Very easily this site will most likely irrefutably perhaps end up being popular including numerous weblogs individuals, in order to it's persistent content pieces or possibly views. https://j9korea.com/


Like
bottom of page