ביום רביעי, 24 ביולי 2024, צעירה נהרגה בשעות אחר הצהריים ושלוש נפצעו בתאונת דרכים בין רכב פרטי למשאית בכביש 35. שתיים מהפצועות בתאונה, שאירעה בין צומת גבעתי לברכיה, פונו לבית החולים כשמצבן מוגדר קשה.
60 תאונות דרכים קטלניות במעורבות משאיות (לפחות הרוג אחד בכל תאונה) מתרחשות בכל שנה בממוצע, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. משמעות הנתון הוא כי בכל שנה נהרגים לפחות 60 בני אדם בתאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון ומעלה (בתאונה קטלנית אחת יכולים להיהרג מספר בני אדם).
51 תאונות דרכים קטלניות במעורבות משאיות במשקל 3.5 טון ומעלה אירעו בשנת 2023, לאחר ששנת 2022 הייתה הקטלנית ביותר בעשור האחרון במעורבותן של משאיות כבדות עם 77 תאונות קטלניות שבהן נהרג לפחות אדם אחד.
עוד עולה מהנתונים כי 191 תאונות דרכים קשות במעורבות משאיות מעל 3.5 טון אירעו בשנת 2023 – הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון. בנוסף, 605 תאונות דרכים במעורבות משאיות אירעו בשנת 2023, ירידה של 50 תאונות בהשוואה לשנת 2022.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "משאיות מעורבות בתאונות דרכים קטלניות בשיעור גבוה מחלקן במצבת כלי הרכב. הן למעשה פצצות מתקתקות שנוסעות לידינו בכביש. למשאיות מאפיינים ייחודיים המגבירים את הסיכון לתאונת דרכים – משקל המשאית, הגודל והגובה בשילוב מהירות הנסיעה מקשים על הנהג לעצור בפתאומיות, מגדילים את מרחק העצירה כמו גם קטלניות התאונה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים הזניחו את תחום הרכב הכבד במשך שנים והנתונים הקשים בהתאם. הגיע הזמן לרפורמה מקיפה בתחום כלי הרכב הכבדים אשר תוביל לירידה במספר התאונות הקטלניות. תוספת נהגים מקצועיים, הקפדה על שעות הנהיגה לפי החוק, חיזוק מערך האכיפה בנושא תקינות המשאיות והגברת המודעות והמקצועיות של הנהגים הן פעולות שיש להטמיע במהירות וביעילות כדי להציל חיי אדם. עשרות בני אדם נהרגים בכל שנה בתאונות עם משאיות ובמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לקחת אחריות ולייצר תכנית מוסדרת שתוביל לצמצם מספר ההרוגים הגבוה".
כמעט אחת מכל שלוש תאונות קטלניות – בערים ובישובים
256 תאונות דרכים במעורבות משאית כבדות אירעו בתחומי הערים בשנת 2023, כאשר מתוכן אירעו 16 תאונות דרכים קטלניות במעורבות משאיות (לפחות הרוג אחד) בתחומי הערים והישובים בשנת 2023 – 31% מכלל תאונות הדרכים בהן הייתה מעורבת משאית מעל 3.5 טון באותה שנה.
תאונות משאיות: בירושלים נפגעו הכי הרבה בשנת 2023, בתל אביב-יפו בעשור
· 398 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בתל אביב-יפו בעשור האחרון (2023-2014), מהן 22 היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-80 קשות -הגבוה ביותר בעשור האחרון. 29 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, שתיים מהן קטלניות ושבע תאונות קשות.
· 356 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בירושלים בעשור האחרון (2023-2014), מהן 16 היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-76 קשות. 35 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, שבע מהן היו תאונות קשות -הגבוה ביותר בשנת 2023.
· 223 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בחיפה בעשור האחרון (2023-2014), מהן תשע היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-44 קשות. 27 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, אחת מהן הייתה קטלנית ושש תאונות קשות.
· 127 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בפתח תקוה בעשור האחרון (2023-2014), חמש היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-14 קשות. תשע תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, אחת מהן הייתה תאונה קשה.
· 122 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו באשדוד בעשור האחרון (2023-2014), מהן עשר היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-26 קשות. 35 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, שבע מהן היו תאונות קשות.
· 120 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בחולון בעשור האחרון (2023-2014), מהן שש היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-14 קשות. 12 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, שתיים מהן היו תאונות קשות.
· 106 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בבאר שבע בעשור האחרון (2023-2014), מהן שבע היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-27 קשות. שבע תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, אחת מהן הייתה קטלנית ושתיים היו תאונות קשות.
· 92 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בבני ברק בעשור האחרון (2023-2014), מהן ארבע היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-13 קשות. שש תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, אחת מהן הייתה קטלנית ואחת הייתה קשה.
· 90 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בנתניה בעשור האחרון (2023-2014), מהן תשע היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-13 קשות. שבע תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, אחת מהן הייתה קטלנית ואחת הייתה קשה.
· 88 תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו ברמת גן בעשור האחרון (2023-2014), מהן שש היו קטלניות (לפחות הרוג אחד), ו-16 קשות. חמש תאונות דרכים במעורבות משאיות כבדות במשקל 3.5 טון אירעו בעיר בשנת 2023, שתיים מהן היו תאונות קשות.
משאיות מעורבות פי שבעה יותר בתאונות דרכים קטלניות מחלקן במצבת כלי הרכב
כלי רכב כבדים, מעל 3.5 טון, מהווים כ-4% מכלי הרכב בישראל. הנסועה שלהם מהווה כ-16% מכלל הנסועה של כלי הרכב. עם זאת, מעורבותם של כלי רכב כבדים בתאונות דרכים קטלניות בעשור האחרון עומדת על כ-27% – כמעט פי שבעה יותר מחלקם במצבת כלי הרכב (על פי הרלב"ד).
סיכום חציון הראשון של 2024: 52% מהמשאיות נוסעות עם ליקויים
ממצאי בדיקות רכבי משא מעל 10 טון בחציון הראשון של שנת 2024 העלתה ממצאים חמורים ומדאיגים: באחת מכל שתי משאיות נמצאו ליקויים.
סך כלי הרכב שנבדקו בחציון הראשון בשנת 2024: 1,851
סך הכול כלי רכב שנמצאו לא תקינים: 962 המהווים 52% מכלל כלי הרכב שנבדקו. 154 כלי רכב הורדו מהכביש בגין ליקויים מחייבי תיקון המהווים 8.3% מסך כלי הרכב שנבדקו .
818 כלי רכב קיבלו התחייבות בגין ליקוי מזערי 5,158 המהווים 44.2% מסך כלי הרכב שנבדקו.
לתקינות כלי הרכב הכבדים חשיבות מכרעת במניעת תאונות דרכים. בזמן חירום הרכב נדרש לעמוד בכוחות גדולים המופעלים עליו. תקינות קורות הפלדה, המנוע, הבלמים ושאר מערכות הבטיחות יכולות לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. הנתונים מלמדים שכלי רכב כבדים רבים עלולים לא לתפקד בשעת חירום ולמעשה להפוך למלכודת מוות עבור הנוסעים ושאר משתמשי הדר
In the novel that's not my neighbor, each choice you make might be your last. Discover the neighborhood and divulge its mysteries prior to your neighbor being aware of it.