top of page

 - אם תשאלו את הדוקטור

דוקטור אורן תבור

הכותב הוא מומחה ברפואה דחופה ילדים, המחלקה לרפואה דחופה, מרכז רפואי תל אביב

בהעדר אכיפה מספקת, תחום הרכבים החשמליים הזעירים, עדיין פרוץ. בהעדר אכיפה, עיקר עומס ההקפדה על הנהלים עובר למשתמשים או להוריהם. 


מתוך נקודת המבט שלי בחדר מיון ילדים בעיר העמוסה ביותר ברכבים חשמליים, ניכרת ירידה במספר הנפגעים בקרב הילדים. הן כהולכי רגל והן כרוכבים. הסיבות לירידה במספר הילדים הנפגעים לפחות בתל אביב נובעות קרוב לוודאי משילוב של השפעת הקמפיין, החקיקה ותחילת האכיפה. על ירידה זו יש לברך את כל מי שטרם לה. אם בעירייה, אם בכנסת, אם בגופים שתרמו לחקיקה ובוודאי גם את ההורים. 


במקביל, עדיין יש הרבה לאן להתקדם בתחום האכיפה. כולנו רואים יום יום, רוכבים על אופניים חשמליים או קורקינטים בשלל ערים בארץ העוברים על החוק. חלקם מרכיבים ילדים בוגרים אחרים, חלקם רוכבים עם אוזניות, משתמשים בטלפון הנייד תוך כדי נהיגה, נוסעים במהירות גבוהה בהרבה מהמותר, נוסעים על המדרכה וחלקם מתחת לגיל 16. 

מקרה המדגים באופן מובהק את הסכנה הגדולה הכרוכה בנושא והצורך הדחוף באכיפה נחושה הגיע אלינו לפני מספר חודשים: זה היה נער בן 14 שנפגע מרכב בהיותו רכוב על אופניים חשמליים. הנער בחר שילוב מעניין ויוצא דופן של הקפדה על החוק שבמקרה זה הצילה אם לא את חייו אז את בריאותו. הוא רכב על האופניים שאסורות לו על פי גיל. הוא האזין למוסיקה דרך הטלפון הנייד שלו בעזרת אוזניות על שתי האוזניים שאסור על פי חוק בשום גיל. הוא רכב על מדרכה שאסורה על פי חוק  בשום גיל והוא הגיע למעבר חציה והמשיך לרכב על אופניו החשמליים שאסור על פי חוק בשום גיל. המזל הגדול שעמד לצדו לאחר הפרת כל חוקים אלו, היה שמשום מה בניגוד לרוב הרוכבים בכביש הוא חבש קסדה. בהיותו שקוע במוסיקה, מתחת לגיל שהוכר כגיל בגרות מספקת על מנת להיות אחראי לכלי הרכב עליו הוא נהג ובהיותו רוכב באזור שאסור לרכיבה ויורד לכביש כמעט ללא מודעות, הוא לא שם לב כלל שעבר מאזור בטוח יחסית עבורו לאזור מסוכן ביותר. נהג הרכב מתקשה לצפות התפרצות לכביש של רכב במהירות שכזו. הנער התנפץ על השמשה הקדמית של הרכב. שימשת הרכב התנפצה, הקסדה התפצלחה, אבל לילד לא קרה כלום!!. הוא הגיע למיון, לא הבין מדוע יש המולה סביבו, שקורית בכל פעם שמנגנון הפגיעה משמעותי, עבר השגחה של מספר שעות, בדיקה גופנית מלאה מספר פעמים ושוחרר לביתו ללא פגע. 


ברור לחלוטין, שלא כול העוברים על החוק, שנועד לשמור על חייהם, זוכים לכזה מזל!! האופניים והקורקינטים החשמליים הוגדרו בחוק ככלי רכב. אין אף כלי רכב אחר אשר הפער בין החקיקה לגביו והאכיפה כלפיו כל כך גדול. עדיין נראה שקיימת הכחשה חלקית של המערכת לאחריותה לכלי רכב אלו, אך הם שם והם באחריותה. 


בעבר דובר על קנסות של עד 1,500 שח למשתמש שעבר על החוק, או על החרמת האופניים. ארבעה או חמישה קנסות כאלו כבר מכפיל את משכורתו של מורה. יש מה לעשות עם הכסף. עיקר האנרגיה בשלב זה צריך להיות מכוון לפתור את הסיבה לעיכוב באכיפה הגורפת לכלי רכב חשוב זה שנראה שיישאר אתנו זמן רב. 
 

bottom of page